Nový Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV) klade mimojiné důraz na celostní rozvoj žáků, propojení tělesné a duševní stránky a na přípravu dětí pro výzvy moderní doby. Aikido má v tomto kontextu jedinečné místo – svými principy a účinky dokáže naplňovat řadu požadavků RVP, od rozvoje klíčových kompetencí až po průřezová témata.
Nový RVP ZV 2025 vyžaduje rozvíjet u žáků klíčové kompetence, začleňovat průřezová témata a naplňovat cíle různých vzdělávacích oblastí. Aikido může fungovat jako most mezi těmito kurikulárními požadavky a každodenní školní praxí.
Jak konkrétně Aikido přispívá v různých vzdělávacích oblastech, kompetencích a tématech dle RVP:
Vzdělávací oblast Člověk a zdraví (včetně tělesné výchovy): Aikido klade důraz na zdravý životní styl a prevenci úrazů. Pravidelné cvičení zlepšuje fyzickou kondici, motoriku a celkovou pohodu žáků. Žáci se zároveň učí bezpečnému chování – například jak správně padat a reagovat v potenciálně nebezpečných situacích. Tím Aikido naplňuje cíle tělesné výchovy i zdravotní výchovy, včetně respektování individuálních potřeb žáků (např. možnost přizpůsobit intenzitu cvičení) a podpory zdravého životního stylu.
Vzdělávací oblast Člověk a společnost: V Aikido se klade důraz na etiketu a vzájemný respekt. Žáci si osvojují pravidla slušného chování (např. úklona, poděkování partnerovi) a učí se ohleduplnosti. Tím se přirozeně rozvíjí jejich občanské a sociální cítění – každý jedinec je vnímán s úctou a pracuje se na posílení jeho osobnosti a sebedůvěry. Budování pozitivních vztahů a respektující komunikace v duchu Aikido přispívá k dobrému klimatu školy.
Vzdělávací oblast Umění a kultura: Aikido lze chápat i jako formu umění pohybu. Techniky a sestavy (kata) vyjadřují myšlenky a emoce prostřednictvím tělesného projevu. Praktikující skrze Aikido poznávají prvky japonské kultury a estetiku pohybu, což rozvíjí jejich kreativitu a sebevyjádření. Tuto kreativitu lze dále podpořit např. výtvarnými aktivitami (kresba symbolů Aikido, kaligrafie) nebo jinými uměleckými činnostmi.
Klíčové kompetence žáků
Při výuce Aikido se simultánně rozvíjí hned několik klíčových kompetencí definovaných v RVP:
Kompetence k učení: Žáci si v Aikidu osvojují, že pokrok přichází skrze soustavný trénink a reflexi vlastních chyb. Učí se poznávat své schopnosti a možnosti a strategicky na nich pracovat. Toto sebeuvědomění a vytrvalost pak mohou přenášet i do školního učení – vědí, že k úspěchu vede trpělivost a vlastní aktivita.
Kompetence komunikativní: Aikido vyžaduje aktivní naslouchání instruktorovi i signálům partnera při cvičení. Děti se učí vnímat neverbální komunikaci (náznak útoku, pohyb těla) a reagovat na ni. Zároveň je v Aikido nutná zdvořilá verbální komunikace a dodržování etikety dódžó (tělocvičny). Tyto dovednosti pomáhají žákům jasně a kulturně komunikovat i mimo tělocvičnu.
Kompetence sociální a občanské: Při cvičení ve dvojicích a skupinách si žáci budují schopnost spolupracovat a dodržovat pravidla soužití. Aikido je učí respektovat domluvená pravidla a role (střídání v rolích útočník/obránce apod.) a jednat fair play. Tím se posiluje smysl pro odpovědnost a ohleduplnost k druhým. Starší či pokročilejší studenti často pomáhají začátečníkům, což rozvíjí i jejich vůdčí schopnosti a empatii.
Kompetence k řešení problémů: Aikido je vlastně neustálé řešení pohybových „situací“ – žák analyzuje útok, hledá vhodnou techniku obrany a přizpůsobuje své jednání partnerovi. Učí se tedy systematicky vyhodnocovat problém a kreativně na něj reagovat. Místo paniky nastupuje trénovaná reakce a klidné soustředění. Tuto dovednost – zachovat chladnou hlavu a zvolit řešení – si žáci odnášejí i do běžných životních situací a školních úkolů.
Kompetence digitální: Ačkoli se to nemusí zdát zřejmé, i digitální kompetence lze nepřímo rozvíjet skrze Aikido. Například tím, že starší žáci mohou využívat digitální technologie k analýze technik (natočí si svůj výkon a hodnotí ho) nebo ke studiu výukových videí. Zároveň platí, že k efektivnímu učení (včetně toho digitálního) je potřeba disciplína a koncentrace – a právě v tom Aikido žáky cvičí. Žáci, kteří rozvíjejí mindfulness a pozornost v tělocvičně, dokáží pak lépe odolávat digitálním rozptylovadlům a smysluplněji využívat technologie při učení. (Pozn.: Digitální kompetence je v RVP 2025 nově akcentována; Aikido ji podporuje nepřímo tím, že učí děti soustředěnosti a kritickému myšlení, což se promítá i do práce s digitálními informacemi.)
Průřezová témata
Aikido lze rovněž začlenit do řady průřezových témat, která RVP vymezuje pro základní vzdělávání:
Osobnostní a sociální výchova: Aikido přispívá k sebepoznání a sebedůvěře žáků – každý postupuje individuálním tempem, překonává vlastní bariéry a učí se pracovat se stresem. Pravidelný trénink podporuje zdravé vztahy v kolektivu a prevenci rizikového chování – děti odvádějí přebytek energie smysluplně a snižuje se pravděpodobnost, že by agresi vyjadřovaly nepatřičně. Učí se řešit konflikty klidněji, což se odráží v lepší atmosféře třídy.
Multikulturní výchova a globální souvislosti: Jako tradiční japonské umění nabízí Aikido prostor pro poznání jiné kultury. Žáci se mohou skrze Aikido učit o japonských zvycích, jazyku (např. pojmy jako sensei, dojo, apod.) a filozofii, která klade důraz na harmonii. Tím naplňujeme výchovu k myšlení v evropských a globálních souvislostech – děti chápou kulturní odlišnosti a uvědomují si vlivy globalizace (bojové umění z Japonska cvičí lidé po celém světě).
Environmentální výchova: Kořeny Aikido jsou spjaty s přírodou a principy rovnováhy. Filozofie bojových umění zdůrazňuje respekt k přírodním zákonům a přirozeným cyklům. Učitelé mohou na hodinách Aikido poutavě vysvětlit, jak harmonie v těle souvisí s harmonií člověka s prostředím. To vede žáky k pochopení vztahu člověka a životního prostředí a odpovědnému chování k přírodě.
Mediální výchova: Přestože Aikido samo o sobě pracuje hlavně s fyzickým kontaktem a reálnou zkušeností, můžeme ho využít i v mediální výchově. Například při rozboru filmových scén s bojovými uměními se žáci učí kriticky hodnotit informace a rozpoznávat případnou manipulaci či přehánění v médiích. Diskuze o tom, jak média zobrazují násilí a jaká je realita v bojových uměních, může prohloubit jejich mediální gramotnost.
Výchova k udržitelnosti: Filozofie Aikido učí žáky respektu k sobě, druhým i světu kolem. Tento hodnotový základ lze rozšířit i do výchovy k udržitelnému rozvoji – žák je veden k tomu, aby prosazoval pozitivní změny ve svém okolí nenásilnou cestou, s respektem k rovným příležitostem, lidským právům a důstojnosti každého člověka. Například princip nenásilí v Aikidu lze přenést do diskuzí o nenásilných formách společenských změn a ohledu k životnímu prostředí.
Integrací prvků Aikido do výuky různých předmětů a do výchovně-vzdělávacích aktivit může škola nabídnout žákům komplexní a vyvážené vzdělávání splňující požadavky RVP ZV. Aikido tak není jen bojové umění, ale může posloužit jako praktický nástroj, který učitelům pomáhá naplňovat kurikulum – od tělesné výchovy přes občanskou výchovu až po rozvoj klíčových kompetencí a hodnot.